Boka ett webinarium i Teams

  1. Gå till kalendern och tryck på pilen till höger om Nytt möte. Välj sedan Webinar.
  2. I vyn som dyker upp ska du fylla i de uppgifter som gäller för webinariet såsom a) rubrik, b) vilka som är presentatörer, c) datum, start- och sluttid, d) eventuell plats samt e) beskrivning.
  3. Klicka på Kräv registrering för att välja om endast personer inom organisationen, Umeå universitet, ska kunna registrera sig till webinariet eller om vem som helst ska kunna göra det.
  4. För att skapa registreringsformuläret klickar du på Visa registreringsformulär.
  5. Ett nytt fönster öppnas. Här ska du fylla i de uppgifter som gäller för deltagarna.
  6. Högst upp kan du ladda upp en bild som kommer att visas på formuläret.
  7. Till vänster lägger du till en rubrik, datum, start- och sluttid, en beskrivning och vilka som ska presentera.
  8. Till höger bygger du formuläret som deltagarna ska fylla i.
  9. Klickar du på Lägg till fält kan du addera ytterligare frågor. Klickar du på Anpassad fråga kan du även skapa din egna frågor.
  10. När du är nöjd med formuläret klickar du på Spara, och då visas en förhandsgranskning.
  11. Klicka på Kopiera registreringslänk för att få en länk som du kan dela via till exempel e-post eller sociala medier.
  12. Stäng ner formuläret och skicka sedan inbjudan till presentatörerna genom att klicka på Skicka.