FAQ Byte till ny telefonioperatör, mobil & fastnätsnummer

En samling av frågor som kan dyka upp när man börjat använda sitt nya SIM-kort:

 

Jag får en massa missade samtal?

I och med att det nu ringer på både mobilen och Skype när du får externa samtal (ej Skype-Skype) så kommer den ena enheten tyvärr att visa samtalet som missat när du väljer att svara på den andra enheten.

 

Jag vill inte ha aktiverat simring?

Kontakta teleservice@umu.se  Vi rekommenderar dock att du har det aktiverat för att få bra nåbarhet och bästa upplevelse av det nya telefonisystemet.

Väljer du att inaktivera simring så kommer du inte att själv i Skype kunna aktivera simring/vidarekoppling till din mobiltelefon.

 

Vidarekoppling i Skype fungerar inte?

Har du valt att inaktivera Simringfunktionen hos teleservice? Då kommer du inte själv att kunna aktivera simring i Skype till din mobil.

 

Jag vill inte att det skall ringa på min mobil när jag ledig och någon ringer på mitt fastnätsnummer?

Se till att hänvisa din Skype-klient när du inte vill vara nåbar på det numret. Är ditt fastnätsnummer hänvisat och någon ringer det numret så kommer personen att få hänvisningen och inget samtal kommer att gå ut på mobilen.

#länk till hänvisning

Mobildata på min mobil fungerar inte?

Testa att starta om din mobil, vissa telefoner behöver göra en omstart för att få kontakt.