Fjärrsupport med ITS
Om du inte har möjlighet att komma förbi ITS Servicedesk för att få hjälp, kan du få hjälp via s.k. fjärrsupport. Observera att tjänsten inte är kostnadsfri.
För att få hjälp via fjärrsupport – gör så här
- Du måste registrera ett ärende via https://www.umu.se/servicedesk/ och där ange att du vill ha hjälp via fjärrsupport.
- Installera programmet TeamViewer via https://get.teamviewer.com/w9tqgas
- Starta programmet TeamViewer som förberedelse för samtalet.
OBS! Har du Mac OS 10.14 eller senare så behöver du ställa in behörigheter. https://community.teamviewer.com/t5/Knowledge-Base-EN/How-to-control-a-Mac-running-macOS-10-14-or-higher/ta-p/44699 - Du får upp ett fönster (se exempel nedan) med två fält: Ditt ID och Lösenord.
Observera att de uppgifter som visas i rutan byts ut varje gång du använder TeamViewer. - Du behöver ge dessa uppgifter till den supporttekniker som ringer upp dig.
OBS! bilden nedan är ett endast exempel på hur det kan se ut när du startar TeamViewer.