Min backup för MacOS

Min backup är aktiverat för alla anställda.

För anknutna måste Prefekt eller motsvarande eller IT-ansvarig vid institutionen aktivera dig.
När det är gjort skickas ett mail ut till dem som tjänsten är beställd för.

1. Gå till följande adress https://minbackup.umu.se:4285/och logga in med ditt Umu-id

2. Vid Apphämtningar väljer man klient efter det operativsystem ni har på er dator så kommer filen att laddas ned.

3. Öppna filen som laddades ned och installera Code42 CrashPlan.

———————————————–

OBS! Har du MacOS Catalina (10.15) så behöver man förändra rättigheter på datorn för att backup ska fungera. Gäller även om man har uppdaterat MacOS från tidigare version till Catalina (10.15).

a. Öppna Systeminställningar

b. Välj Säkerhet och integritet

c. Välj fliken Integritet

d. I vänstra delen gå till Full skivtillgång och markera CrashPlan. Om CrashPlan saknas lägger du till det via ”+”.

———————————————–

5. När installationen är klar starta CrashPlan och ange Umu-id och serveradress minbackup.umu.se.

6. Logga in med Umu-id

7. Välj sedan vilka mappar och filer som ni vill ta backup på.

8. Klicka på Hantera filer för att komma vidare för att välja vilka filer du vill ta backup på, standard är bara Mina dokument.