Jämförelse av funktioner i Adobe Connect och Zoom

1 januari 2019 ersätts e-mötesplattformen Adobe Connect med Zoom. I tabellen nedan visas gemensamma funktioner och beskrivningar för hur de utförs i Adobe Connect och Zoom. Länkarna i den högra kolumnen går till Zooms centrala supportsidor på engelska.

För att använda Zoom vid Umeå universitet loggar du in via webbgränssnittet eller installerar Zoom-klienten på en stationär dator eller mobilenhet. Under relaterade länkar på denna sida finns guider till olika enheter och operativsystem.

Funktion

Adobe Connect

Zoom

Länk till guide
(på engelska)

Delta i ett möte

Gå med i ett möte från min dator Klicka på möteslänken eller kopiera / klistra in länken för att gå med i en webbläsare. Installera Adobe Connect-tillägget för skärmdelning. Klicka på möteslänken eller kopiera / klistra in länken för att gå med i en webbläsare. Installera Zoom-programmet för att ansluta dig från Zoom-klienten på skrivbordet. – Hur går jag med i ett möte (PC och Mac)?
– Använda Zoom på mobil enhet med Android
– Använda Zoom på mobil enhet med iOS
Gå med i ett möte från mobil enhet Använd Connect app Använd Zoom mobil app – Komma igång med iOS och Android
– Gå med i ett möte
Gå med i ett möte via videokonferens Stöd saknas Ring 26 följt av numret till mötesrummet i Zoom – Hur ansluter jag till Zoom från en konferenstelefon?

 

Schemalägg ett möte och bjud in deltagare

Skapa ett nytt möte Skapa och schemalägg ett möte i Adobe Connects administration Skapa och schemalägg ett engångs- eller återkommande möte på Zoom-webbplatsen, via skrivbordsklienten eller i mobilappen

 

– Skapa och planera ett möte? 
Bjud in deltagare Skicka e-post med en länk till mötesrummet, eller bjud in deltagare via Adobe Connect. Skicka e-post eller IM med en länk till mötesrummet eller bjud in deltagare från ett Zoommöte. – Hur bjuder jag in deltagare att gå med i ett möte?
Delta i möte via telefon Skapa och starta universal voice i Adobe Connect Ring till ett Zoom-möte med hjälp av inloggningsinformationen i mötesinbjudan – Hur går jag med i ett möte?

Vara värd/host för ett möte

Ställa in ljud och video för ett möte Använd Audio Set up Wizard Använd möteskontrollerna i menyn längst ner i zoomfönstret – Hur kontrollerar jag mitt ljud?
– Hur kontrollerar jag min webbkamera?
Dela dokument eller fil Använd delningsverktyget pod Använd filöverföring i mötet – Filöverföring i ett möte
Dela upp mötesdeltagarna i grupper Använd breakout rooms för att dela mötesdeltagarna i separata sessioner Använd breakout rooms för att dela mötesdeltagare i separata sessioner

 

– Komma igång med Breakout Rooms 
Omröstningar Använd polls för att skapa frågor eller omröstningar Aktivera polls i dina mötesinställningar. Du kan skapa omröstningar i förväg eller under ett live-möte – Använda omröstningar i ett möte
Dela en presentation eller en skärm Ladda upp en presentation eller dela ett visst fönster eller hela skrivbordet Ladda upp en presentation eller dela ett visst fönster eller hela skrivbordet – Hur delar jag min skärm?
– Visa Powerpoint
Hantera deltagare Använd funktionerna i deltagarlistan Hantera upp till 100 deltagare i ett möte från menyn längst ner i zoomfönstret – Kontroller för dig som värd i ett möte
Spela in ett möte Spela in ett möte på Adobe Connects server Spela in ett möte på din dator och ladda sedan upp filen till UmU Play – Spela in ett möte

Tabellen är översatt till svenska från sidan https://kb.iu.edu/d/aoei