Ställ in Outlook på iPhone med mailkonto i M365/O365

Om du har använt Outlook-appen sedan tidigare

Om du har använt Outlook-appen i iPhone för e-post före flytten av e-post till molnet behöver du ta bort kontot i appen och lägga tillbaka det igen för att få e-posten att fungera. Starta Outlook-appen, gå till Inställningarna (kugghjulet), välj ditt konto under E-postkonton och välj sedan Ta bort konto. Gå sedan vidare till steg 2 i denna instruktion.

Om du aldrig använd Outlook-appen

1. Börja med att tanka ner Outlook från App Store.

2. Om du har MS Authenticator installerat och ditt Umu-id inlagt så ska ett konto hittas automatiskt.
Välj då Lägg till, kontot kommer läggas till och du är klar.
Ibland funkar inte detta, hoppa då till Steg 3.

3. Hittas inget konto, så ska du bli tillfrågad att lägga till ett konto.

Om du kommer till ett fönster där du ombeds logga in i Google: gör inte det utan backa tillbaka till föregående ruta och välj ”Hoppa över”, skriv därefter in din e-postadress och välj att lägga till det kontot.

4. Skriv in din mailadress.

5. Om du har MFA aktiverat så får du denna fråga innan inloggning.

6. Du ska nu länkas om till en inloggning från Microsoft, skriv in UMUid@ad.umu.se

7. Du ska nu länkas vidare till inloggning för Umeå Universitet, skriv in ditt lösenord.

8. Om du försöker lägga till kontot på samma enhet som du har MFA tillagt så behöver du klicka på Dölj för att se koden.
Efter 5 sekunder kommer du tillbaka till MS Authenticator och kan skriva in koden som visas.

Om du har MFA på en annan enhet skriv in koden som visas där.

9. Du är nu klar, Outlook kommer fråga dig om att lägga till ett till konto, välj Kanske senare.

Manual för att synka dina kontakter i Outlook (iPhone)