Trådlöst nät vid Umeå universitet

Installera eduroam på plats på campus via Umu wifi

Om du befinner dig på campus och har Windows så kan du koppla upp dig på nätverket Umu wifi för att installera eduroam. Umu wifi är endast till för att installera eduroam och nätverket är endast tillgängligt på Campusområdet.

Installera eduroam med hjälp av Umu wifi

Just nu fungerar det bara att installera eduroam via Umu wifi på Windows 10/11, kör du annat operativsystem titta på de manuella guiderna.

Installera eduroam manuellt

Om du inte har tillgång till Umu wifi eller använder ett annat operativsystem så behöver du installera eduroam manuellt. Instruktioner hittar du nedan.

Installera eduroam manuellt

Vad är eduroam?

eduroam (education roaming) är den säkra, världsomspännande nätverkstjänsten utvecklad för det internationella forsknings- och utbildningssamfundet.

Med eduroam kan studenter, forskare och personal från deltagande institutioner få en internetanslutning över campus och när de besöker andra deltagande institutioner genom att helt enkelt öppna sin bärbara dator.

Gästkonto wifi

Besökare som inte har tillgång till eduroam erbjuds tillfällig åtkomst till vårat gästnätverk UmU wlan.
Du som är anställd kan skapa gästkonto på egen hand, se manualer nedan.