Vanliga frågor om Bookings
Bookings – Delade bokningssidor
Vad är en tjänst?
En tjänst är en bokningsbar aktivitet, som du kan anpassa utefter vad du vill att den ska innehålla och beroende på vad du erbjuder. Du kan anpassa tjänstens tider, bokningsbekräftelse och lägga till påminnelser till kunden.
Kan jag skapa mer än en bokningssida?
Ja, du kan skapa och hantera flera bokningssidor på ditt konto. På Bookings startsida kan du se alla dina bokningssidor.
Kan flera personer hantera en bokningssida?
Ja. Du som skapar sidan kan lägga till fler administratörer som kan hantera och göra ändringar på bokningssidan.
Kan jag skapa flera olika tjänster på samma bokningssida?
Ja. Du kan skapa flera tjänster, där du kan erbjuda olika typer av tider för kunder.
Vilka typer av tjänster kan jag använda Bookings till?
Du väljer själv vilka typer av tjänster du vill sätta upp på din bokningssida. Du kan tillexempel använda det till handledning, kundmöten, intervjuer, utbildning, support eller studievägledning.
Hur skapar jag en bokningssida?
Här kan läsa om hur du skapar en bokningssida: Skapa en bokningssida i Bookings
Går det att ta bort en bokningssida?
Ja. Om du vill ta bort en bokningssida lägger du ett ärende till ServiceDesk. I ärendet lägger du till URL till bokningssidan och vem det är som beställer borttagningen av sidan.
Går det att boka ett rum eller en resurs?
Ja. Om du vill att det ska gå att boka ett rum eller en resurs, tillexempel en kamera, behöver den först ha en egen kalender. Kontakta ITS ServiceDesk för att sätta upp en kalender till din resurs eller rum. I ärendet är det bra om du meddelar vilken organisation resursen eller rummet tillhör, vilken URL bokningssidan har, vem som ska vara ägare till resursen samt vilka som ska ha tillgång till den utöver bokningssidan.
Kan flera personer boka samma tid?
Ja, du som administratör väljer hur många som ska kunna boka den aktuella tjänsten. Standard är att tjänsten bara tar emot en person per tid men det ändrar du enkelt under grundläggande information på tjänsterna.
Bookings med mig – Personlig bokningssida
Vad är en mötestyp?
En mötestyp i Bookings med mig är motsvarigheten till en tjänst i en delad bokningssida. Mötestypen är med andra ord det du vill erbjuda till mottagaren att boka.
Vad är skillnaden på en offentlig och privat mötestyp?
När du startar om en personlig bokningssida så väljer du om du vill göra dina bokningsbara mötestyper offentliga eller privata. Din bokningssida kan sättas upp precis som en delad bokningssida och göras tillgänglig för alla, en offentlig mötestyp. Har du en tillfällig mötestyp som du vill göra tillgänglig för några utvalda kan du välja att göra den privat och dela en länk till enbart den typen istället för hela din sida.
Offentlig: Om du väljer att göra mötestypen offentlig kommer den att synas för alla som har länken till din personliga bokningssida.
Privat: Om du väljer att göra mötestypen privat kan enbart de som får en direktlänk till just den mötestypen boka in en tid. Länken för en privat mötestyp är giltig i 90 dagar alternativt för engångsbruk. Det vill säga att när en boknings är gjord försvinner länken och den går inte att använda igen.