Administrera nominerade studenter i Solemove

Du som är internationell kontaktperson (IKP) vid en institution/fakultet ansvarar för att slussa inresande utbytesstudenters ansökningar vidare genom systemet Solemove.

Löpande under nomineringstiden eller i anslutning till avslutad ansökningsomgång (15 oktober eller 15 april) måste nominerade studenters ansökningar slussas vidare för hantering av International Office (IO).

Genom att arbeta på detta sätt får du som IKP god kännedom om vilka studenter som blivit nominerade på dina utbytesavtal.

Börja hantera ansökan

• Klicka på ’Arrived Applications’ i menyn till vänster och välj sedan studenten överst i listan.
  • Klicka på pennan bredvid ’Start processing the application’.
  • Välj sedan fliken ’Study information’.
  • Under rubriken ’Agreement’ klicka på den lilla pennan.
  • OBS! Är avtalet redan tillagt i nomineringen står det redan namn på ett avtal till höger om den lilla pennan. Då kontrollerar du bara att det ser korrekt ut och hoppar sedan vidare till Save and close’ och stegen därefter.

Lägg till utbytesavtalet

• I den pop up-ruta som kommer fram, klicka i rutan framför avtalet i rutan.
  • Klicka sedan på ’Save and close’.
  • Klicka ’Save’.
  • Var noga med att klicka dig tillbaka till ’Process the application’ (klicka inte på ’Return’) och välj ’Send for approval’.

Skicka vidare till International Office

• Klicka på den lilla pennan vid rubriken ’Processing group’.
  • Se till att ’In admissions’ är ikryssat.
  • Klicka sedan ’Confirm sending’.

Upprepa stegen med samtliga studenter. När du har gjort detta går nomineringen vidare till International Office för handläggning.