Bildspel studentwebb

Bildspelsblocket används för att skapa ett bildspel med minst två och max 10 bilder.

1. Gå till den mapp i resursbiblioteket där bildblocket ska ligga.
    Block som ska finnas i personanpassat innehåll skapas i institutionens mapp i mappstrukturen. Block som ska ligga på informationssidor skapas i sidans motsvarande mapp i mappstrukturen A-gemensamt innehåll.
  2. Skapa blocket Bildspel och ge det ett namn. Rekommenderat är att inleda namnet med typen av block och sedan ämnet.
  3. Bestäm om bildspelet ska ha en presentationsbild som visas innan själva bildspelet startar. Bocka i så fall i Visa presentationsbild och presentationstext innan bildspel.
  4. Peka ut önskad presentationsbild genom att klicka på ikonen för Mediaflow. Välj mallen Standard 16:9.
  5. Fyll i rubrik och presentationstext som kommer att visas innan bildspelet startar. Presentationstext måste vara inlagd för att den utpekade presentationsbilden ska visas.
  6. Bocka i Visa bildspel i lightbox.
  7. Bilder kan ha bildtext. Bocka i detta val om texterna ska visas under varje bild i bildspelet.

Bildspelsinnehåll
Det finns två sätt att fylla bildspelet med innehåll, antingen genom att skapa bildblock i blocket, eller genom att dra och släppa bildblock som redan skapats och finns i resursbiblioteket.

1. Klicka på rutan Välj innehåll.

2. Välj Skapa ett nytt block.
  3. Följ sedan manualen för Bildblock.