Byt lösenord och aktivera MFA på ditt studentkonto

Byt lösenord för att kunna logga in på studentwebben

En skyddsåtgärd efter cyberattacken den 2 maj är att alla studenter och medarbetare måste byta lösenord. Om du inte bytt lösenord sedan den 7 maj behöver du göra det för att kunna logga in på studentwebben. Om du har bytt lösenord efter det datumet behöver du inte göra något mer utan kan logga in som vanligt.

Steg 1 – Öppna Mina inställnigar

Gå till administrationsverktyget Mina inställningar, genom att klicka länken nedan:
https://administrationsverktyg.umu.se/Settings

Steg 2 – Starta återställningen

Klicka inte på Logga in utan klicka på länken Jag har glömt mitt Umu-ID och/eller lösenord.

Steg 3 – Identifiera dig

Under Återställ lösenord väljer du metod för att identifiera dig.
Du kan använda Som student via Antagning.se, Som student via eduID, Via BankID eller Via Freja eID.
Följ sedan instruktionerna på skärmen.

När du kommer till sidan där du ska välja ditt nya lösenord är det viktigt att du läser vilka krav som finns på ditt nya lösenord.

När du är har bytt lösenord vill vi att du går vidare till Steg 4 för att aktivera MFA.

OBS!
När du väl bytt lösenord för Umu-ID:t så gäller det nya lösenordet på alla ställen du loggar in. Om du använder ditt Umu-ID på flera enheter och med automatisk inloggning behöver du uppdatera lösenordet även där (endast uppdatera med rätt lösen, ej byta lösenord). Om du testat att logga in med fel lösenord flera gånger finns en risk att ditt konto blir låst under 15 minuter, testa därför igen efter 15 minuter.

Steg 4 – Aktivera MFA (multifaktorautentisering) för ditt studentkonto

MFA (multifaktorautentisering) är en tjänst som ger dig ett utökat skydd vid inloggning.

Tjänsten innebär att när du loggar in i vissa tjänster vid universitet, kommer du utöver ditt Umu-id och lösenord, även använda appen Microsoft Authenticator på din telefon eller surfplatta.

I denna guide beskriver vi hur du aktiverar MFA för ditt Umu-id med hjälp av din dator och mobil.

Du kan alltså INTE aktivera MFA med endast din mobil då vissa steg måste utföras på datorn och andra på din mobil.

Efter att du har aktiverat MFA är det rekommenderat att du lägger in MFA på dina nya telefonen innan du raderar/återställer den gamla telefonen.

Detta kan du göra via manualen Lägga till MFA på en extra enhet innan du raderar/återställer telefonen.

Skulle du ändå råkat att radera din gamla telefon innan du aktiverat på den nya kan du själv skapa en återställningskod via digitalt ID, kolla då denna manual.
Återställning av MFA med digitalt ID.

Klicka nu på Steg 1 och lycka till med aktiveringen av MFA.

Steg 1 – Förberedelser

Ladda ner rätt version av Microsoft Authenticator via Apple App Store eller Google Play Butik till din mobiltelefon.
Det är viktigt att appen ser ut som på bilderna nedan och att det står Microsoft Corporation som utgivare av appen.

Apple App Store

Google Play Butik

Nu är du redo att gå vidare och klicka på Steg 2 nedan.

Steg 2 – Starta Guiden

För att starta guiden som aktiverar MFA går du till https://aka.ms/mfasetup i webbläsaren på din dator.
Vi rekommenderar starkt att du öppnar länken i ett privat-/inkognitofönster för att undvika problem.

Du kan högerklicka på länken ovan och se nedan för respektive webbläsare hur du öppnar länken i ett privat-/inkognito fönster.

  • Google Chrome: Öppna länk i inkognitofönster.
  • Microsoft Edge: Öppna länk i InPrivate-fönster.
  • Mozilla Firefox: Öppna länk i nytt privat fönster.
  • Safari: Håll även in option och klicka sedan på Öppna länk i nytt privat fönster.

När du kommer till en ruta som vill att du anger en e-postadress klicka på Steg 3 nedan.

Steg 3 – Logga in

Ange ditt Umu-id@ad.umu.se och klicka på Nästa.

Du kommer att bli vidarebefordrad till Umeå Universitets inloggning där du behöver fylla i lösenordet för ditt Umu-id. Klicka på Lösenord.

Skriv in ditt lösenord och klicka på Logga in.

Gå sedan vidare till Steg 4 nedan.

Steg 4 – Följ Guiden

Efter Steg 3 kommer du till en bild som ser ut som nedan, klicka på Nästa.

Du kommer sedan till en guide från Microsoft som hjälper dig genom resten av processen.
När du blir uppmanad att ladda ner appen är det bara att klicka på Nästa eftersom det gjorde du i Steg 1.
Fortsätt med guiden och läs instruktionerna noga.

Dubbelkolla gärna Steg 5 om du blir osäker.

Steg 5 – Slutför Guiden

I Guiden ovan från Microsoft behöver du utföra vissa steg på din telefon och vissa steg på datorn i webbläsaren.
Därför är det viktigt att efter man lagt in kontot i appen på telefonen slutför guiden i webbläsaren och verkligen testar funktionen.

Testa att det fungerar

Det visas två siffror på datorn du behöver ange på telefonen.

När du ser bilden nedan klickar du på Nästa och guiden är slutförd.

Du är nu klar med aktiveringen av MFA.

Hjälp, Microsoft Authenticator fungerar inte!

Om du inte kan använda Microsoft Authenticator som beskrivs i stegen ovan kan du även använda Freja eID+, läs mer om det på Logga in och verifiera dig med Freja eID+.
Skulle även Freja eID+ inte fungera för dig, kontakt då ITS Servicedesk för vidare assistans.

Värt att veta!

Att logga in med hjälp av MFA krävs inte varje gång du loggar in. Beroende på vem du är som användare, till exempel om du ofta byter mellan olika nätverk eller vad du använder för typ av programvaror, speglar hur ofta du behöver logga in med hjälp av MFA.

Bytt eller tappat bort telefonen?

Har du bytt eller tappat bort telefonen kan du använda manualen Återställning av MFA med BankID för att återställa din MFA. Om du inte har BankID så går det även bra att kontakta Servicedesk för att få hjälp.