Konto för extern person som är utländsk

Att skapa ett konto för en extern person innebär att personen får ett Umu-id och därmed kan få tillgång till universitetets system under en begränsad tid. Prefekt eller enhetschef behöver godkänna kontot och personen behöver styrka sin identitet, vilket innebär att tilldelningen och hanteringen av behörighet går rätt till. Behöver personen anknytas kan katalogansvarig göra det efter att Umu-id:t har skapats upp. Denna manual beskriver hur vi kan hjälpa utländska personer som saknar svenskt personnummer. 

Skapa kontot

Observera att ett externt konto för en person som inte har svenskt personnummer behöver i dagsläget skapas av en medarbetare vid universitetet (värd/kontaktperson) och kan inte initieras av personen själv.

  1. Gå till https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton/
  2. Klicka på Administrera och logga in med ditt Umu-id. Klicka sedan på Skapa ett gästkonto. Om du redan är inloggad kan du direkt klicka på Skapa ett gästkonto.
  3. Skriv in uppgifterna om personer du ansöker om konton för. Fyll i fältet Användarkonto för externa personer. Var noga med att ange korrekta uppgifter från personens giltiga pass. När du är klar, klicka på Lägg till.
  4. Chefen får ett e-postmeddelande om att en ansökans skickats in.

Aktiveringsuppgifter

När prefekt/chef för aktuell institution eller enhet har godkänt att kontot ska skapas behöver personen i fråga aktivera sitt konto efter att ha styrkt sin identitet. Beroende på var personen är kan det ske på olika sätt.

Alternativ 1: Via besök hos Servicedesk

Personer som är på plats i Umeå kan besöka Servicedesk och visa upp giltig legitimation och får då en giltig aktiveringskod. Personen hänvisas att aktivera sitt konto med hjälp av aktiveringskoden i aktiveringsguiden, https://administrationsverktyg.umu.se/KontoAktivering. Servicedesk hittar ni i universumhuset bredvid Infocenter.

Alternativ 2: Via ett treparts-videosamtal

Personer som inte är på plats i Umeå kan få en aktiveringskod under ett treparts-videosamtal som hålls tillsammans med en person från institutionen/enheten (s.k. betrodd part) och en servicedeskmedarbetare. Innan mötet behöver personen ha skickat in en kopia av godkända identitetshandlingar till Servicedesk (https://www.umu.se/servicedesk/kontakta-oss/) som personen även ska visa upp under mötet.

Under mötet får den externa personen en aktiveringskod och kan gå vidare och aktivera kontot med hjälp av koden i aktiveringsguiden, https://administrationsverktyg.umu.se/KontoAktivering.

Behöver ett sådant samtal bokas, kontakta Servicedesk, https://www.umu.se/servicedesk/kontakta-oss/.

Alternativ 3: Med hjälp av hushållsräkning och kopia på identitetshandling

Om det absolut inte går att genomföra ett treparts-videosamtal finns även en möjlighet att personen i fråga skickar in godkända identitetshandlingar tillsammans med kopia på hushållsräkning för att få aktiveringsuppgifter postade till sig. Personen hänvisas att skapa ett ärende till Servicedesk, https://www.umu.se/servicedesk/kontakta-oss/.