Kryptera filer med Word

Denna guide beskriver hur du kan kryptera enstaka Word-filer i syfte att skicka dem som bilagor i E-post.

Instruktionen kommer låsa ned hela dokumentet med ett lösenord, så om ni önskar att även spara dokumentet i okrypterad form så gör ni förslagsvis en kopia av dokumentet och krypterar kopian.

  1. Öppna det dokument du önskar att kryptera och klicka på Arkiv uppe till vänster.
  2. Klicka sedan på Info -> Skydda dokument -> Kryptera med lösenord.
  3. Välj önskat lösenord och klicka på Ok.
    OBS! Lösenordet som sätts ska vara ett slumpmässigt och unikt lösenord, helst med 16 tecken (återanvänd inte lösenordet vid flera tillfällen).
  4. Upprepa lösenordet i nästa ruta och klicka på Ok.
    OBS!
    Tänk på att Spara dokumentet efter lösenordet är ifyllt, om det inte görs kommer inte lösenordet sparas och dokumentet förblir okrypterat.
  5. Dokumentet är nu skyddat och kan skickas som en vanlig bilaga. Lösenordet ska skickas med en annan metod eller via annat medium exempelvis SMS eller över ett telefonsamtal. Det går att kontrollera att dokumentet är krypterat genom att klicka på Arkiv -> Info
  6. När mottagaren sedan ska öppna den krypterade bilagan kommer denne att få frågan direkt när dokumentet öppnas med Word.