Skapa konto till partneruniversiteten för nominering

Inresande utbytesstudenter ska nomineras i Solemove av sitt hemuniversitet. Kontaktpersonen vid partneruniversitetet måste ha ett konto i Solemove för att kunna nominera sina utbytesstudenter till Umeå universitet. Om den som nominerar studenterna är tillagd i fältet ’Partner contact person’ i det aktuella avtalet (Agreement) samt har ett aktivt konto i Solemove kan hen själv lägga till avtalet i nomineringen.

Du som är internationell kontaktperson behöver kontakta de partneruniversitet som din institution eller fakultet har utbytesavtal med, för att kontrollera vem hos dem som kommer att nominera studenter till Umeå universitet.

Gå till SoleMove

Logga in med ditt umu-id. Om du inte har behörighet, kontakta solemove@umu.se

Kontrollera om kontaktpersonen finns

1. Gå till ’Contact persons’ i menyn.
  2. Klicka på ’Start search’.
  3. Ange den e-postadress som kontaktpersonen har meddelat att de vill använda.

Om kontaktpersonen är registrerad sedan tidigare

Du kan ge kontaktpersonen två alternativ:

• Att det existerande kontot uppdateras med nya kontaktuppgifter. Gå till rubriken ’Skapa/återställ konto’ och justera uppgifterna.
  • Att ett nytt konto skapas som är kopplat till en annan e-postadress. Gå till rubriken ’Skapa konto’.

Att flera personer delar samma e-postadress är ej rekommenderat.

Om kontaktpersonen inte är registrerad

Om kontaktpersonen inte är registrerad, gå till rubriken ’Skapa konto’.

Skapa/återställ konto – om kontaktpersonen redan finns

Om kontaktpersonen redan finns i systemet, kan du söka fram hen direkt och skapa ett konto.

• Gå till ’Contact persons’ i menyn.
  • Klicka på ’Start search’.
  • När du sökt fram kontaktpersonen, klicka på pennan bredvid namnet.
  • Kontrollera att rätt e-post, universitet (home institution) är angivet.
  • Klicka på ’Create user account’.
  • Om kontaktpersonen har kontaktat dig och har glömt sina inloggningsuppgifter väljer du att klicka på ’Reset user account’ istället.

Ett automatiskt mejl med inloggningsinstruktioner skickas nu till kontaktpersonen.

När kontaktpersonen loggar in skapas en nomineringslista för partneruniversitetet.

Skapa konto – om kontaktpersonen inte finns

• Gå till ’Contact persons’ i menyn.
  • Välj ’New’.
  • Fyll i Last name, Given name(s), E-mail och Home institution.
  • Spara uppgifterna och kontrollera att de ser korrekt ut.
  • Klicka därefter på ’Create user account’ (det räcker inte med att enbart spara uppgifterna).
  • Ett automatiskt mejl med inloggningsinstruktioner skickas till kontaktpersonen.

När kontaktpersonen loggat in skapas automatiskt en nomineringslista där partneruniversitetet kan lägga till nomineringar.

Fler instruktioner om vad du kan göra i systemet finns på:

Administrera internationella utbyten och avtal i SoleMove