Grafiskt mallverktyg – studentrekryteringsmall
Den här sidan besvarar vad som är viktigt att tänka på när du ska använda mallen för digital annonsering med stillbilder i grafiskt mallverktyg som heter ”Studentrekrytering, stillbilder”.
Mallen är anpassad för att användas i digitala medier, det vill säga på plattformar så som Instagram, Facebook, Tiktok och Youtube. Mallen är inte anpassad för tryck, det går alltså inte att göra tryckfiler i malen. För att få tillgång till mallen i det grafiska mallverktyget måste du skicka in ett ärende i servicedesk, välj Grafisk mallverktyg.
Format
När du ska skapa en annons kan du välja på två olika format.
- 1:1 (1080×1080): Används oftast som inlägg i flödet på Instagram eller Facebook.
- 9:16 (1920×1080) Används som stories och reels på Facebook och Instagram samt på Tiktok.
Antal sidor
Du kan välja hur många sidor (maximalt tre) du vill göra annonsen på. Denna funktion passar dig som vill bygga annonsen som en trestegs-raket. Med det menas att alla tre bilder ingår i samma annons på till exempel Instagram stories.
Tänk så här när du använder flera sidor i dina annonser:
- Bild 1: Rubrik och uppmaning
- Bild 2: Kort text om det du vill säga
- Bild 3: Avslutande CTA (call to action) vad du vill att mottagaren ska göra efter att ha sett annonsen.
Logotyp
Logotypen finns med i alla mallar men här kan du välja om du har en logotyp med tilläggsavsändare. Denna mall är skapad så att endast högskolorna får använda en tilläggsavsändare.
Färg
Mallen finns i fyra olika färger. Använd den färg som harmoniserar bäst med bildens färger om du använder en bild i annonsen.
Form
Det finns tre olika former om du vill ha variation i dina annonser.
Bild
Här kan du lägga in ett fotografi om du vill använda det i din annons. Fundera på vad du vill att annonsen ska säga. Behövs ett foto för det du vill förmedla? En bild kan både väcka en positiv känsla eller ta fokus från budskapet.
Om du väljer att använda ett fotografi kan du här välja den bild du vill använda direkt från Mediaflow. Säkerställ att du har annonsrättigheter för bilden.
Position
Här kan du positionera bilden så utsnittet passar bra i den mall du har tänkt använda. Du kan också zooma på bilden för att få ett närmre utsnitt. Om bilden är för ljus för att texten ska synas bra på bilden kan du justera reglaget för ljusstyrka och lägga in en toning på bilden.
Bra att tänka på med bilder
På sociala medier fungerar det ofta bra med bilder av hög kvalitet som gärna föreställer människor. Bilderna ska helst ge ett rent intryck och inte innehålla för mycket information i bakgrundsmiljön.
Utan bild
Du kan också välja att använda mallen utan bild och endast med bakgrundsfärg och text.
Texttyp
Det finns fyra olika texttyper att välja på beroende på vad du vill säga med din annons. Tänk på att uppmärksamheten på digitala medier är kort och att annonsen därför inte ska innehålla mycket text. Utöver den text du lägger in i annonsen kan du också arbeta med copytexten – det vill säga den text som ligger i inlägget i anslutning till annonsen.
- Rubrik: Text i versaler som passar bra för en uppmaning eller kort budskap
- Rubrik och text: En rad rubrik samt två rader text. Här kan du kort beskriva vad programmet handlar om – tänk på att programnamn ofta är långa och tar mycket textyta. Kan man förmedla vad utbildningen handlar om utan att skriva ut programnamnet?
- Text: Tre rader text i gemener. Passar bra om du arbetar med trestegs-raket där första sidan är en rubrik och nästa sida är en kort text och sista sidan är en uppmaning.
- Citat: Passar när du vill använda ett citat om utbildningen – kanske från en nuvarande student?
Texthöjd
Du kan justera texten i bilden. Tänk på att texten inte ska gå utanför formen i mallen. Tänk också på att texten inte ska placeras över ansikten på personer och gärna mot en så ”ren” bakgrund som möjligt för att öka läsbarheten.
Textfärg
Vit passar nästan alltid men om du har en väldigt ljus bakgrundsbild kan du behöva använda den blå textfärgen.
Ladda ner
När du vill skicka filer till annonseringen behöver du klicka på knappen ”Ladda ner”. Välj Bild (PNG-format). En zip-fil laddas då ner på din dator, som innehåller en mapp med alla sidor i separata PNG-filer.
Har du frågor om annonserna?
Sidor på Aurora som kan underlätta arbetet med att skapa annonser:
- Målgruppen presumtiva studenter nationellt
- Formulera ett budskap
- Att välja bilder
- Beställa digitala annonser
Tonalitet i studentrekrytering
- https://umeauniversity.sharepoint.com/sites/Kommunikationsguide/SitePages/Tonalitet-i-studentrekrytering.aspx
- https://umeauniversity.sharepoint.com/sites/Kommunikationsguide/SitePages/Nationell-studentrekrytering.aspx