Vad är Umu-id och varför behöver jag det?

Som student eller anställd behöver du ett användarkonto, Umu-id, för att kunna logga in i de flesta av universitetets system och tjänster, till exempel Canvas, Intranät och administrativa system.

Umu-id ersätter de tidigare begreppen CAS, ADFS och AD.

• Som student får du ditt Umu-id automatiskt när du antas till någon av våra kurser.
  • Du som anställd eller anknuten får ditt Umu-id när du läggs in i personalsystemet. Katalogansvarig på respektive enhet hanterar detta.

Ditt Umu-id består av ett användarnamn och ett lösenord. Användarnamnet består av 8 tecken i en kombination av bokstäver och siffror. Bokstäverna baseras på ditt för- och efternamn medan siffrorna är ett löpnummer.

Umu-id använder du för inloggning till de flesta av universitetets centrala IT-system.