Vanliga frågor om Microsoft Authenticator

Microsoft Authenticator används för att logga in i universitetsgemensamma tjänster som kräver multifaktorautentisering. Med Microsoft Authenticator anger du vid inloggning, förutom användarnamn och lösenord, även en kod som du får från en app eller dosa.

Vi rekommenderar att enbart aktivera multifaktorautentisering på en enhet. Det är möjligt att aktivera på fler enheter medan du exempelvis ska byta enhet, det är dock en temporär lösning. Avsikten bör vara att enbart använda en enhet.

Den nya enheten måste läggas till som ny enhet innan den gamla enheten raderas. Se manual lägg till extra enhet.

Lägga till multifaktorautentisering på en extra enhet (MFA)

Om du tappat bort/blivit bestulen på din mobila enhet finns det möjlighet att få ett engångslösenord med hjälp av BankID eller Freja eID+ eller genom att kontakta ITS Servicedesk. Lösenordet fungerar under en timme och ger dig möjlighet att lägga till ny enhet.

Återställ Microsoft MFA med engångskod

Absolut, det är fullt möjligt. Det finns inget krav att enheten ska ägas av Umeå universitet.
Fördelen med att använda din privata mobil istället för en dosa är att du slipper hålla ordning på en extra enhet, du har med största sannolikhet med dig din privata telefon överallt. Det är lättare att återställa MFA om du skulle tappa bort din telefon samt att du kan samla samtliga inloggningar med MFA på samma enhet.

Oavsett om du väljer att aktivera via en mobiltelefon eller dosa så är det viktigt att ha den tillgänglig när du arbetar, både hemma, på jobbet eller på resa. Många tycker att det är enklare att använda mobilen som man ändå har med sig.

På en mobil kan du aktivera när helst det passar dig, men dosan behöver du beställa och hämta ut på plats i ITS Servicedesk.

Dosan är väldigt enkel och visar siffror som förändras med jämna mellanrum, hinner man inte ange alla siffrorna innan de byts så får man börja om. Eftersom dosan inte heller har något kodlås så är det viktigt att förvara den på ett säkert sätt.

Det finns tyvärr ingen möjlighet att kringgå MFA. Om du inte har tillgång till den enhet du använder för MFA kommer du inte ha tillgång till de system som kräver det. Hör av dig till ITS Servicedesk om du behöver hjälp med återställning av MFA.

Vi rekommenderar att enbart aktivera multifaktorautentisering på en enhet. Alltså att du antingen använder en telefon eller en dosa.

Om du hittar en dosa som inte används och inte har någon ägare får du gärna lämna in den till ITS Servicedesk.

Att man har MFA via Region Västerbotten eller någon annan organisation påverkar det inte MFA för Umeå universitet. Om man redan har appen Microsoft Authenticator behöver man inte ladda ner den igen utan kan gå vidare till nästa steg i guiden. Man kan använda samma app för MFA på flera olika konton och för olika organisationer.