Personanpassad informationssida, studentwebb

Personanpassad informationssida används för att visa institutions- eller programspecifik information när

• det inte finns en generell sida i sidstrukturen att lägga till ett personanpassat block på (exempel: omklädningsrum, verkstäder, datorsalar och liknande)
  • mängden information är för stor för att platsa i ett personanpassat block.

Den personanpassade informationssidan måste skapas som en undersida till en navigationssida och blir då synlig som en navigationspuff på den överliggande navigationssidan. Om den skapas som undersida till en annan informationssida kommer den inte att synas i navigationen. Detta bör endast göras i undantagsfall och av väl avvägda skäl.

1. Klicka på struktursymbolen i det övre vänstra hörnet.
  2. Gå till den navigationssida du vill skapa en ny sida under (föräldersidan)
  3. Lägg till en ny personanpassad undersida genom att klicka längst ut till höger i strukturträdet på föräldrasidan, och välj Ny sida.

4. Ge sidan ett namn.
    Namnge sidan enligt formen [Ämne på innehållet – Fullständigt institutionsnamn eller programnamn]. Använd bindestreck mellan delarna.
    Exempel:

• Hämta din tentamen – Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap
    • Skriva examensarbete – Statsvetenskapliga institutionen
    • Öva på gamla tentor – Kandidatprogrammet i pedagogik
  5. Välj sidtypen Personanpassad informationssida.
  6. Fyll i obligatorisk information i flikarna Puffinnehåll och fliken Taggar
    • Fliken Puffinnehåll:
      • Fyll i fältet Puffrubrik. Det är den rubrik som visas i puffen på navigationssidan och ska helst vara samma som sidans rubrik.
      • Välj en puffbild från Mediaflow och skriv en lämplig alt-text till bilden.
      • Skriv en pufftext som är kort nog att rymmas i navigationspuffen utan att texten avslutas med tre punkter. Eftersom texten anpassar sig efter skärmens bredd går det inte att ange en maximal teckenbegränsning men en ungefärlig teckenbegränsning går vid 78 tecken inklusive blanksteg.
    • Fliken Taggar:
      • Organisation eller program
        För att studenten ska se sidan måste den taggas med avsändande organisation(flera organisationer är också möjligt) eller det eller de program som sidan riktar sig till. Du måste välja om sidan ska taggas med organisation eller program, du kan inte använda båda taggarna på samma sida. Sidor taggade med organisation visas för en inloggad student som har en pågående kurs (fristående eller inom ett program) med organisationen som ansvarig. Sidor taggade med organisation visas alltså under den tiden studenten läser kurser som institutionen ansvarar för.Sidor taggade med program visas för en inloggad student som läser ett program, oavsett vilka kurser som pågår just nu. Sidor taggade med program visas alltså under hela tiden studenten läser programmet.

• Klicka på plusset under rubriken Organisation eller Program. Ett fält läggs då till.
        • Klicka på Välj innehåll.
          Öppna upp raden Umeå universitet med hjälp av pilen till vänster och klicka dig sedan vidare på samma sätt till den organisation eller program du vill tagga in. Det går bara att tagga institutioner, inte avdelningar inom institutionen.
          Markera raden du vill tagga in, klicka sedan på den blå Ok-knappen.
      • Sidansvarig webbredaktör och Informationsägare. Sidansvarig webbredaktör är den person som är utbildad webbredaktör i Optimizely (tidigare Episerver) och informationsägaren kan vara vem som helst i organisationen.
        • Lägg till webbredaktör och informationsägare genom att klicka på Välj block, och börja sedan skriva namnet på personen i sökrutan längst upp. Klicka sedan på personens namn när det dyker upp. Om du behöver byta webbredaktör eller informationsägare klickar du på de tre prickarna och väljer Ta bort, sedan kan du använda Välj block.

1. Fyll i valfritt innehåll.
    1. Puffyta relaterat innehåll
      Längst ner i fliken Innehåll kan du lägga till länkar till närliggande innehåll som också kan vara relevant för den som läser sidan. Rekommendationen är att lägga till maximalt tre puffar eftersom det annars blir svårt för användaren att få överblick. Du väljer själv om du vill ha en rubrik, men några förslag är Lär dig mer om eller Läs mer om.
  2. Publicera.
    När en sida har opublicerade ändringar syns det i övre högra hörnet.

För att se den publicerade sidan klickar du på Alternativ i fönstrets övre högra del och väljer Visa på webbplats.

För att komma tillbaka till redigeringsläget klickar du på den orange pilen i övre högra hörnet och väljer CMS-redigering.

Schemalagd publicering

• Klicka på Publicera och välj Schemalägg publicering.
  • Ställ in önskat datum och tid i kalendern som dyker upp.
  • Klicka på Schemalägg. Nu visas den tid och datum för den schemalagda publiceringen i övre högra hörnet.
  • Klicka på Alternativför att ta bort schemaläggningen eller redigera.