Aktivera MFA (multifaktorautentisering)

MFA (multifaktorautentisering) är en tjänst som ger dig ett utökat skydd vid inloggning.

Tjänsten innebär att när du loggar in i vissa tjänster vid universitet, kommer du utöver ditt Umu-id och lösenord på datorn, även använda appen Microsoft Authenticator på din telefon eller surfplatta.

I denna guide beskriver vi hur du aktiverar MFA för ditt Umu-id med hjälp av din dator och mobil.

Har du just aktiverat ditt Umu-id så behöver du vänta upp till 30 min innan du kan aktivera MFA för ditt konto.

Läs gärna igenom hela manualen en gång innan försöker utföra stegen.

Efter att du har aktiverat MFA är det rekommenderat att du lägger in MFA på dina nya telefonen innan du raderar/återställer den gamla telefonen.

Detta kan du göra via manualen Lägga till MFA på en extra enhet innan du raderar/återställer telefonen.

Skulle du ändå råkat att radera din gamla telefon innan du aktiverat på den nya kan du själv skapa en återställningskod via digitalt ID, kolla då denna manual.
Återställning av MFA med digitalt ID.

Klicka nu på Steg 1 och lycka till med aktiveringen av MFA.

Steg 1 – Förberedelser

Använd din mobil för att ladda ner rätt version av Microsoft Authenticator via Apple App Store eller Google Play Butik.

Om du redan laddat ner appen gå vidare till Steg 2 nedan.

Det är viktigt att appen ser ut som på bilderna nedan och att det står Microsoft Corporation som utgivare av appen.

Du kan även hitta appen här: https://www.microsoft.com/sv-se/security/mobile-authenticator-app

Apple App Store

Google Play Butik

Nu är du redo att gå vidare och klicka på Steg 2 nedan.

Steg 2 – Starta Guiden

För att starta guiden behöver du öppna länken i ett privat-/inkognito-/InPrivate-fönster för att undvika problem.

Ett privat-/inkognito-/InPrivate-fönster är en ”version” av webbläsaren som inte har några minnen av dina tidigare besökta sidor eller inloggningar. Vi rekommenderar denna version eftersom många andra organisationer, företag och privatpersoner (t.ex. e-post från Hotmail) också använder Microsoft. Om du då öppnar länken i den vanliga versionen av webbläsaren kan den därför minnas andra konton eller sparade inloggningar och då kan du inte aktivera MFA för ditt konto från Umeå Universitet.

Högerklicka på länken nedan och välja rätt val för respektive webbläsare i menyn som öppnas.

  • Google Chrome: Öppna länk i inkognitofönster.
  • Microsoft Edge: Öppna länk i InPrivate-fönster.
  • Mozilla Firefox: Öppna länk i nytt privat fönster.
  • Safari: Håll även in option och klicka sedan på Öppna länk i nytt privat fönster.

För att aktivera MFA öppnar du länken https://aka.ms/mfasetup enligt instruktionerna ovan.

Tänk på att ett nytt fönster/flik öppnas så du kan behöva ”hoppa” mellan fönster för att komma tillbaka till denna manual.

När du kommer till en ruta som vill att du anger en e-postadress klicka på Steg 3 nedan innan du går vidare.

Steg 3 – Logga in

För att kunna logga in behöver ha bytt lösenord efter den 7 maj 2024.
Har du glömt eller inte bytt ditt lösenord kan du göra det våran självhjälpsportal. Där kan du även ta reda på ditt Umu-id.

Glömt dina kontouppgifter för umu-id (Länken öppnas i ett nytt fönster/flik)

Kan du inte använda metoderna som visas i länken ovan, kontakta ITS Servicedesk via länken längst ner på sidan.

Ange ditt Umu-id@ad.umu.se och klicka på Nästa.

Du kommer att bli vidarebefordrad till Umeå Universitets inloggning där du behöver fylla i lösenordet för ditt Umu-id. Klicka på Lösenord.

Skriv in ditt lösenord och klicka på Logga in.

Gå sedan vidare till Steg 4 nedan.

Steg 4 – Följ Guiden

Efter Steg 3 kommer du till en bild som ser ut som nedan, klicka på Nästa.

Du kommer sedan till en guide från Microsoft som hjälper dig genom resten av processen.
När du blir uppmanad att ladda ner appen är det bara att klicka på Nästa eftersom det gjorde du i Steg 1.
Fortsätt med guiden och läs instruktionerna noga.

OBS! Har du redan ett konto i appen kan du behöva klicka på + uppe i högra hörnet och sedan välja Arbets- eller Skolkonto och sedan Skanna QR-kod.

Dubbelkolla gärna Steg 5 om du blir osäker.

Steg 5 – Slutför Guiden

I Guiden ovan från Microsoft behöver du utföra vissa steg på din telefon och vissa steg på datorn i webbläsaren.
Därför är det viktigt att efter man lagt in kontot i appen på telefonen slutför guiden i webbläsaren och verkligen testar funktionen.

Testa att det fungerar

Det visas två siffror på datorn du behöver ange på telefonen.

När du ser bilden nedan klickar du på Nästa och guiden är slutförd.

Du är nu klar med aktiveringen av MFA.

Om du fortfarande har problem med att aktivera MFA kommer nedan några korta punker på råd och tips.

  • Efter att du aktiverat ditt konto måste man vänta minst 30 min innan du kan aktivera MFA.
  • Tänk på att du måste använda både en dator och en smartphone för att aktivera MFA.
  • Du kan endast ladda ner appen på en smartphone (du kan inte installera den på en dator)
  • Appen du ska ladda ner är denna: https://www.microsoft.com/sv-se/security/mobile-authenticator-app
  • Se till att du öppnar länken i manualen i ett privat-/inkognitofönster av webbläsaren, se Steg 2 ovan.
  • Du loggar in med Ditt-Umu-id@ad.umu.se (t.ex. abcd0123@ad.umu.se).
  • Har du försökt aktivera MFA med endast din mobil och har ett konto i appen, testa då att följa aktiveringen av MFA igen men denna gång på en dator (se även nästa punkt nedan).
  • Har du använt appen tidigare för ett annat konto klickar du på det vita plusset (+) uppe i det blåa fältet och väljer att lägga till ett Arbets- eller skolkonto och sedan Skanna QR-kod. QR-koden får du i Steg 4 i manualen (men gör Steg 2 och 3 först).
  • Hur inloggningen fungerar efter att MFA aktiverats beskrivs i denna manual: https://manual.its.umu.se/logga-in-med-multifaktorautentisering/

Får du fortfarande inte till det kontakta ITS Servicedesk, se knappen längst ner på sidan.

Här finns en instruktionsvideo som beskriver hur du aktiverar MFA

Klicka här för att komma till videon där vi beskriver hur du aktiverar din MFA (länken öppnas i en ny flik)

Värt att veta!

Att logga in med hjälp av MFA krävs inte varje gång du loggar in. Beroende på vem du är som användare, till exempel om du ofta byter mellan olika nätverk eller vad du använder för typ av programvaror, speglar hur ofta du behöver logga in med hjälp av MFA.

Bytt eller tappat bort telefonen?

Har du bytt eller tappat bort telefonen kan du använda manualen Återställ Microsoft MFA med engångskod för att återställa din MFA. Om du inte har digitalt ID så kontakta ITS Servicedesk för hjälp.