Webbstatistik i Matomo – leta upp din sida och se statistik

Följ den här manualen för att hitta din sida i Matomo, där du sedan kan få ut statistik om den.

Det finns också en kort film om hur du gör, du hittar den i vår Teamskanal för webbstatistik.

Matomo-start

1. Logga in i Matomo på https://matomo.analys.cloud/
    • Du behöver ha ett användarkonto, vilket du kan beställa via Servicedesk.
  2. Välj vilken webbplats du vill se statistik från:
    • Umeå universitet webb (umu.se)
    • Umeå universitet intranät (Aurora)
    • Umeå universitet Bildmuseet
    • Umeå universitet Curiosum
  3. Välj vilket datumintervall du vill att statistiken ska gälla
  4. Välj segment om det är aktuellt för den statistik du vill se (kan till exempel vara enbart trafik från mobiltelefoner)
  5. Klicka på Beteende -> Sidor i vänstermenyn för att få upp rapporten Sidor.
  6. Du kan få ut statistik om din sida genom att sortera rapporten på två sätt:
    1. Hierarkisk rapport (default):
      1. Leta fram den sida du är intresserad av genom att klicka på plustecknet till sidans ”föräldrar” i listan.
      2. Varje rad som har ett plustecken bredvid sig visar sammanslagen statistik för denna sida plus alla undersidor. Det är alltså aggregerad statistik.
      3. När du når fram till en blå rad som heter /index så ser du statistiken för en enskild sida.
    2. Plan rapport:
      1. Om du inte hittar åt din sida i den hierarkiska rapporten kan det vara lättare att växla till en plan rapport och söka. I den plana rapporten visas varje sida på en enskild rad, och siffrorna gäller per sida, inte aggregerat som i den hierarkiska rapporten.
      2. Ändra till plan rapport via kugghjulet längst ner på sidan.
      3. Leta upp sidan på umu.se och kopiera URL:en, ta bort www.umu.se/ och klistra in resten i fältet som öppnas om du klickar på förstoringsglaset längst ner på sidan.
  7. När du vilar med musen på en rad så får du upp ikoner för de olika rapporter som finns för just denna rad. De mest användbara är Övergångar och Radutveckling.
    1. Övergångar:
      • Klicka på ikonen med två pilar som korsas.
      • I denna vy får du se hur många sidvisningar sidan har haft under ditt valda intervall, hur besökarna kom in på sidan och var de tog vägen sedan.
    2. Radutveckling:
      • Klicka på ikonen med en graf som går i sick-sack
      • I denna vy får du se sidans sidvisningar som en trend över tid.

Det finns tyvärr inte någon funktion för att skicka vidare Matomo-rapporterna till kollegor. För att dela statistiken kan du göra skärmdumpar eller ta siffrorna vidare i en presentation av något slag.