Videoblock studentwebb

Blocket visar en film på sidan och går att lägga på en informationssida, en personanpassad informationssida och i ett personanpassat informationsblock.

• Gå till den plats i resursbiblioteket där du vill att blocket ska ligga.
    • Block som ska finnas i personanpassat innehåll skapas i institutionens mapp i mappstrukturen.
    • Block som ska ligga på informationssidor skapas i sidans motsvarande mapp i mappstrukturen A-gemensamt innehåll.
  • Skapa blocket Videblock och ge det ett namn. Rekommenderat är att inleda namnet med vilken typ av block det är och sedan ämnet, till exempel Video: Prokrastinering
  • Fyll i obligatorisk information:
    • Kryssa i rutan VisaILightbox
    • Fyll i en rubrik
    • Fyll i en beskrivning
    • Lägg till en film
      • Filmen finns i Mediaflow:
        Klicka på Välj media från Mediaflow. Leta reda på din film i mappen ”Filmer” i mappmenyn till vänster, markera filmen och klicka Använd denna fil.
      • Filmen finns på annan plattform:
        Lägg till länk till filmen från antingen Youtube, Vimeo eller Umu-play.
  • Fyll i valfri information:
    • Visningsbild. Om du vill ha en annan visningsbild än den automatiska kan du välja en ny bild från Mediaflow.
    • Visningsbild layoutblock fullbredd (1400×480)  används enbart av Konstnärligt campus och inte på umu.se/student.
  • Publicera videoblocket och dra in det på den eller de sidor eller personanpassade block där du vill att filmen ska visas.