Lägga till en extra brevlåda/funktionsbrevlåda i Outlook (Mac)

I Outlook 2016 kan du lägga till en extra brevlåda/funktionsbrevlåda på två olika sätt.

  • Lägga in som ombud
  • Lägga in brevlåda via IMAP

Lägga in som ombud

1. Välj Konton under Verktyg-menyn
2. Markera ditt epostkonto och klicka på Avancerat
3. Klicka på fliken Ombud
4. Vid ”Personer som jag är ombud för” klicka på ”+” och skriv in namnet på den låda du vill lägga till och klicka Lägg till
5. Klicka OK igen och stäng sedan ned alla fönster så har du lagt till lådan i din Outlook och kan se e-post som kommer in där.

OBS! Med detta sätt kommer alla skickade kopior att ligga i din personliga skickat mapp.

Lägga in brevlåda via IMAP

1. Välj Konton under Verktyg-menyn
2. Klicka på ”+” nere till vänster och välj Nytt konto


3. Skriv in funktionsbrevlådans e-postadress och klicka på Fortsätt

4. I nästa fönster klickar du på Inte Exchange? uppe till höger.

5. Sen väljer du IMAP

6. Fyll i
E-postadress: funktionsbrevlådans e-post
Användarnamn: ditt_användarnamn@ad.umu.se\delade_postlådans_namn
Lösenord: ditt lösenord
Server för inkommande och utgående: mail.ad.umu.se

Klicka på Lägg till konto

7. När kontot har lagts till så klicka på Klar

8. Nu ska vi göra lite justeringar. Välj Konton under Verktyg-menyn. Markera funktionsbrevlådans konto kolla att inställningarna blir som på bilden.

9. Klicka på knappen Fler alternativ

10. Välj Autentisering: Användarnamn och lösenord
Användarnamn: ditt_användarnamn@ad.umu.se
Lösenord: ditt lösenord

11. Klicka på Avancerat och Mappar. Här ställer du in var du vill att breven ska hamna, ex Skickat.