Logga in med multifaktorautentisering, Freja eID+ och Microsoft Authenticator

Denna manual beskriver hur du loggar in med multifaktorautentisering på Umeå universitetets system.

Multifaktorautentisering, MFA, är en tjänst som ger dig ett utökat skydd vid inloggning i vissa av universitetets system. Med multifaktorautentisering loggar du in i två steg vilket ger dig ett extra lager skydd ovanpå ditt Umu-id och ditt lösenord. Universitet använder både Microsoft Authenticator och Freja eID+ som tvåstegsverifiering. Inloggningen kan därför se olika ut beroende på vilket system du loggar in på.

Freja eID+

Freja eID+ är en kostnadsfri statligt godkänd digital legitimation som gör det möjligt att logga in och verifiera dig i vissa av universitetets system och tjänster. Du kan därmed bevisa din identitet i en applikation i din telefon istället för att du behöver en fysisk ID-handling.

Följ denna manual för att följa inloggningen med Freja eID+.

Microsoft Authenticator

Appen Microsoft Authenticator innebär att du loggar in i vissa tjänster vid universitet genom att använda appen Microsoft Authenticator på din telefon eller dosa, utöver ditt Umu-id och lösenord.

Följ denna manual för att följa inloggningen med Microsoft Authenticator.

Logga in med Freja eID+ eller Microsoft Authenticator

När du loggar in på vissa av universitetets system, till exempel Skyddade dokument, kommer du behöva välja att antingen logga in med Freja eID+ eller Microsoft Authenticator. Då ser det ut så här efter att du skrivit ditt Umu-id och lösenord:

Om du loggar in med dosa ska du välja alternativet Microsoft Authenticator. Det gäller även dig som använder Microsoft Authenticator-appen på din mobila enhet.

Däremot, om du bara vill logga in i Office 365 finns enbart Microsoft authenticator som alternativ. Då hänvisas du direkt till Microsoft authenticator efter att du skrivit in ditt Umu-id och lösenord, du behöver alltså inte välja vilken metod du vill logga in med.