Skapa porträtt/reportage i Episerver

1. Gå till umu.se och välj Logga in/Redigera i övre högra hörnet. Logga in med Umu-id.
  2. Gå till https://www.umu.se/reportage
  3. Välj fakultet som porträttet/reportaget ska lagras under, skriv in ett namn på reportaget på svenska och/eller engelska. Klicka på Skapa porträtt/reportage.
  4. Fyll i Puffrubrik, välj en puffbild och skriv ett puffinnehåll. Puffinnehållet visas när man puffar/länkar med bild på en annan sida. Klicka på knappen Skapa.
  5. Fliken Innehåll.
    1. Layout bestämmer om det är ett porträtt eller reportage du skapar. Ett reportage har en toppbild som täcker hela toppytan. Ett porträtt har plats för en fyrkantig bild som är höger eller vänsterställd i toppytan. Här kan du läsa mer om att lägga in en toppbild.
    2. Intern eller extern skribent fylls i olika beroende på om skribenten är medarbetare på Umeå universitet (intern) eller ej (extern). I fältet intern skribent kan du hitta alla anställda, och namnet länkas då till personens personliga sida på umu.se. För externa skribenter skriver du in namnet och en e-post som läsaren kan använda för kontakt. Förslagsvis en e-postadress som går till universitetet och som vid behov kan vidarebefordras till skribenten, till exempel redaktion@umu.se.
  6. Fliken Taggar.
    1. Sidansvarig webbredaktör är obligatoriskt att fylla i.
    2. Informationsägare är obligatoriskt att fylla i.
    3. Här fyller du i din organisation, om nyheten handlar om någon medarbetare eller forskargrupp och eventuella nyckelord. Var noga med Organisation, Personal och Forskargrupp eftersom det hjälper att visa upp porträttet/reportaget i olika typer av listningar på umu.se.
  7. Publicera sidan.