Ansökan om gästkonto för extern person

Du som extern person kan ansöka om ett konto vid Umeå universitet med hjälp av BankID eller Freja eID+.

1. Gå till https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton
  2. Klicka på Ansök.
    Ansök eller administrera Gästkonto
  3. Välj om du vill ansöka med hjälp av BankID eller Freja eID+
    Ansök med BankID eller Freja eID
  4. När du loggat in kommer du till en sida med information om dig själv som BankID eller Freja eID hämtat åt dig. Ditt telefonnummer är inte obligatorisk information.
  5. Längst ned skriver du in namnet på din värd på Umeå universitet. (Notera att det är viktigt att du berättat för din kontaktperson på Umeå universitet att du angett personen som värd, och att du kommer att ansöka om ett gästkonto).
  6. Klicka sedan på Skicka in ansökan.
  7. Du får då detta meddelande på skärmen och en bekräftelse på e-post .
  8. Nu hanteras din ansökan av din värd. Värden skickar sedan ansökan till chef som måste godkänna din förfrågan.
  9. När chefen godkänt får du ett e-postmeddelande där det står att Din ansökan om gästkonto är godkänd.
  10. Nu måste du aktivera ditt konto genom att följa länken i mejlet.
  11. Du kommer till aktiveringsguiden där du ombeds att logga in med BankID eller Freja eID.
  12. Kryssa i rutan att du godkänner reglerna, och klicka sedan på Nästa.
  13. Skriv in ditt lösenord och klicka sedan på Slutför.
  14. Nu är ditt konto aktiverat.