Ta bort grupper i Microsoft 365
Ta bort grupper i verktyget
Du kan ta bort grupper i respektive verktyg där gruppen finns, såsom Planner, Sharepoint och Teams. Observera att om du tar bort en grupp så tar du bort allt som hör till gruppen. Till exempel, om du tar bort en grupp i Planner så tar du bort SharePoint-webbplats och eventuellt Team som hör till gruppen. För att ta bort en grupp behöver du vara ägare i gruppen.
Ta bort grupp i Planner
- Gå till Hubben – Planner (office.com), där listas alla Planner som du har behörighet till.
- För att ta bort, gå till den grupp du vill ta bort, gå in under de tre prickarna och välj Planinformation.
- Längst ner i dialogfönstret för Planinformation hittar du länken för att ta bort gruppen ”Ta bort den här planen”.
Ta bort grupp i Sharepoint
- Det är inte helt enkelt att hitta alla sina SharePoint-webbplatser, du behöver söka efter dem och det gör du med följande länk med inkluderad sökfråga: SharePoint
- Välj den webbplats som du vill administrera. Om du är ägare så kommer du under kugghjulet högst upp till höger få upp webbplatsinformation. Längst ner i det fönstret så finns alternativet Ta bort site.
Ta bort grupp i Teams
- Gå till Teams och välj Team i menyn till vänster.
- I listningen av team så kan du på önskat team klicka på de tre prickarna och om du är ägare har du alternativet Ta bort team längst ner i menyn.
Administrera grupper via Outlook (Office 365)
Du kan också administrera de grupper du tillhör eller äger genom Outlook.
- Öppna Outlook och gå till din e-postlåda.
- Välj Grupper i menyn till vänster.
- Där listas de grupper som du har behörighet till och som är konfigurerade så att de ska synas i Outlook.
- Välj grupp och öppna därefter Gruppinställningar (pennan) bredvid grupppens namn. I den ruta som nu öppnas kan du administrera din grupp.