Skapa ny fördjupningssida på utbildningswebben

Skapa fördjupningssida

En fördjupningssida skapar du via vänstra sidstrukturträdet.

1. Klicka dig fram i sidstrukturträdet till det aktuella programmet genom att markera dess namn.
  2. Klicka därefter på ikonen till höger, de tre små strecken. Klicka på alternativet Ny sida.
  3. I fältet Namn döper du sidan till vad den handlar om, exempelvis “Kurser inom programmet”, “Utlandsstudier” etc.
  4. Välj sidtypen Standardsida.
  5. För att börja redigera sidan klickar du på ikonen Alla egenskaper uppe i högra hörnet.
  6. Skriv din ingress, brödtext, lägg in relevant/a bild/er, video som stärker sidans innehåll.
  7. Fyll i sidans puffinnehåll.

I redigeringsläget finns följande fält att jobba med:

Fliken Innehåll

• Sammanfattning – sammanfattning av sidans innehåll, max 500 tecken.
  • Blockyta 1 – Används för att lägga till film, bild eller intervjuer etc. Men det ska vara relevant och viktigt, annars låter du denna yta vara tom.
  • Brödtext – Sidans innehåll.
  • Blockyta 2 – Yta för olika typer av block, till exempel vanliga frågor, standardblock.
  • Rubrik för puffyta – Valfri eller skriv Rekommenderad läsning.
  • Puffyta (3-spalt) – Yta för att lägga till puffar. Max sex stycken.

Fliken Puffinnehåll

• Puffrubrik – Rubriken som syns i puffen under rubriken Rekommenderad läsning
  • Puffbild – Puffens bild.
  • Pufftext – Texten som syns i puffen. Max 140 tecken.